Breintooltips

 

1. Het brein gebruikt 25% van alle glucose in het lichaam.
    Om het brein brandstof te geven, moet je regelmatig eten. Liever geen snelle suikers, zoals koekjes,
    chips, energydrinks etc. Maar 'langzame suikers', zoals fruit, groente en noten (mueslirepen). 


2. Het brein gebruikt zo'n 20% van alle zuurstof die we inademen. Frisse lucht, goed ademhalen, ontspanning en
     beweging zijn daarom belangrijk. 

3. Gebruik alleen goede voorbeelden, een goed voorbeeld doet volgen. 

4. Slapen en regelmatig rust nemen helpen het brein bij het onthouden en verwerken. 

5. Hak de leerstof in stukjes. 

6. Samen leren versterkt de verbinding.

7. Door het geven en ontvangen van feedback ontstaat er meer inspanning en doorzettingsvermogen. 

8. Benut verschillende zintuigen bij het leren, zoals horen, ruiken, voelen en kijken.

9. Studenten onthouden meer door in korte blokken te studeren (20 a 25 minuten achter elkaar en dan een korte pauze). 

10. Laat studenten associëren op het onderwerp. Bijvoorbeeld door te tekenen of een passende afbeelding te laten zoeken. 

11. Herhaal om niet te vergeten en vergeet niet om te herhalen!

12. Vier successen. Geef de lerende inzicht in wat hij weet en kan en beloon dit. 

13. Geef studenten altijd de gelegenheid om vragen te stellen, van vragen stellen
         word je wijs. 

14. Geef met regelmaat complimenten. 

15. Noem studenten bij hun naam, zo houd je hen gefocust. 

16. Noem het doel van de les. 

17. Leg moeilijke woorden of begrippen uit of laat studenten dit zelf op zoeken.

18. Vraag om feedback, tip/top over de les.  

19. Zorg voor een afwisselend lesprogramma. 

20. Let op dat de concentratieboog van studenten 25 a 45 minuten bedraagt. 

21. Zorg voor humor, lachen is gezond, ook voor het brein.

22. Wees positief en creëer altijd een veilige omgeving!

Heeft u interessante tips? Laat het ons weten via Paul.Jacobs@han.nl