Definitie
Breinleren is een interactieve manier in het aanleren van nieuw
gedrag, kennis en vaardigheden.
(Sousa, 2006)
Leren doen we met ons
brein, een andere vorm is er eenvoudigweg niet.
Alles wat we
leren gaat via ons brein.
In dat opzicht is het woord ‘breinleren’ een pleonasme.
Waarom gebruiken we dan
toch dat woord ‘breinleren’? Hersenonderzoek toont aan dat kennis
over
het brein ons in staat stelt om
effectiever gebruik te maken van
ons brein.
Als we weten hoe onze hersenen werken kunnen we er beter gebruik
van maken. Onze hersenen zijn
opgebouwd uit drie
delen.
Dat zijn: het reptielenbrein, het limbischebrein en het
menselijke (neocortex) brein.
Het reptielenbrein zorgt er voor dat we overleven. Daarin worden
onze primitieve reflexen geactiveerd zoals eten, drinken,
slapen
en voortplanten.
Ons limbische brein vormt het emotionele
centrum. Daarin zitten reflexen als zorgen, genegenheid, liefde,
vreugde en boosheid. Het menselijke brein zorgt voor hogere
cognitieve functies zoals taal, rekenen, inzicht, analyseren en
creativiteit. De opbouw van ons brein bepaalt de volgorde van
aandacht.
Bij breinleren maken we gebruik van de
kennis over deze drie hersendelen. Een voorbeeld is veiligheid.
Als een student zich onveilig voelt zal dit het leren nadelig
beïnvloeden of belemmeren. Als we honger hebben zijn we minder in
staat om complexe taken uit te voeren. Blijdschap zorgt er voor
dat herinneringen krachtiger worden (Sitskoorn 2007). Een
compliment kan zorgen voor blijdschap en geluk en maakt dat we een
gebeurtenis beter kunnen onthouden. In de Breintoolbox maken we gebruik van
kennis over ons brein. Deze kennis worden vaak aangeduid als
breinprincipes.
De werkvormen uit de Breintoolbox zijn gebaseerd op deze
breinprincipes.
In
onderstaande video zie je hoe onze brein werkt en wat je kunt
doen om je brein te stimuleren.